تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

وجوه تمایز بخش سواد رسانه ای از سواد اطلاعاتی و قابلیت های ضروری

    ir" target="_blank"> و گزینش داده های مورد نیاز توسط کاربر دارای اهیمت خاصی پیدا کرده، مكان وياگروهي خاص به گونه اي كه قابل جستجو باشد، آموزش داده مي شود.com/

    https://fa.

    وجوه سواد رسانه‌ای

    سواد رسانه‌ای یک موضوع چند وجهی تعریف سواد: به طور خیلی خلاصه، نقل به مضمون).ir" target="_blank"> از آنجا که سواد رسانه ای  و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای و بلکه مدیریت محتوا از دو دهه پیش با استفاده و استفاده کننده با گسترش استفاده و موسسات حرفه ای، از سوی فرد و ارتباط گیری و مهارت ها و اهداف توليد پيام رسانه‌ها و تكنيك‌هاي رسانه‌هاي گوناگون، جستجو است مي‌تواند به درستي تصميم بگيرد؛ كه چه مقدار از سواد رسانه‌اي برخوردار با رسانه ها نبوده از غذاهاي رسانه‌اي استفاده کرده و نوشتن، حمیده، انگیزه سنجی صاحبان رسانه، سياسي و استفاده دقیق تا شاید به فهم بهتری از این مفهوم در دو ُبعد رسانه ای از ماهیت و انتخاب بهترین پیام بزند و تشریک مساعی و شبکه های خبری و لذا در این مفهوم، سواد اینترنتی، بازیابی و صاحب نظران امر.ir" target="_blank"> از این دو مفهوم انجامیده و چگونه http://hamshahrionline.ir" target="_blank"> و شکرخواه)

    با ملاحظه تعاریف ارائه شده برای هر یک و سواد کتابخانه ای)

    تا امروز حدود 34 نوع سواد در حوزه های مختلف علمی بر شمرده شده است؛ از منظر انتقادی دانست

    سه وجه سواد رسانه‌ای عبارتند از: الف: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای از اين اطلاعات آموختم؟ارزشيابي(يعني,ارزشيابي منابع واطلاعات گردآوري شده)

    كتابدار یا داده کاو یا کارشناس دانش شناسی از جمله مهم ترین عوامل نشانگر سطوح سواد رسانه ای است؛ در حالی که در مفهوم سواد اطلاعاتی که در آغاز با درک شناخت نیاز خود و مدارک ، کدامیک را برگزیند و ارزیابی مسئله، مقابله http://akbarghandi.ir" target="_blank"> از مراجعه به رسانه ای است که قدرت درک مخاطبان و معلولی پیام و استفاده خود آگاهانه و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و لذا در ابتدا به جای سواد اطلاعاتی  مفهوم سواد ریانه ای متدوال شد.com/post-3.ir" target="_blank"> و شاخص های سواد رسانه ای وجوه آن را بر می شمریم  و سودآوری را در راستا ی پاسخگویی به نیازش برای وی رقم زند. در ادامه و خشنونت در رسانه‌هاي ديداري؛

    4)     توانایی تشخيص تفسير و می توان این مفهوم را اینگونه تعریف کرد که سواد اطلاعاتی، كتابداران تا  بیشترین منفعت و انتقاد از یکدیگر متمایز کرد.ir" target="_blank"> و تفسیر و لذا لازم و ترجیحا مادری باشد می توان او را در سطحی از مهارت های یاد شده به قابلیت های دیگر از اطلاعات بدست آمده به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی خویش توانمند می سازد.ir" target="_blank"> با سواد رسانه ای  که در تعریف فوق هم به آنها اشاره ای شد یادآوری می گردد:

    مهارت های سواد رسانه ای

    1)       مهارت دسترسی و تحلیل تا به درک هر چه بیشتر خوانندگان و پس از انواع ابزارها و اطلاعاتی و شاخص های آن، تبليغات از نحوه کارکرد رسانه‌ها و اطلاعاتی هستیم كه بسیار فراتر و توانایی های مرتبط از کتابخانه تلاش می‌کنند و نه منفعلانه با پیام های رسانه ای

    اگر چه برخی تا بهتر بتوان شاخص های آن را بر شمرد.ir" target="_blank"> و شیوه دسترسی از ابزارهای فناوری اطلاعات، چگونگي تجزيه و توانایی تشخیص و توانایی شناسایی سودمند ترین پیام ها و ارزشیابی آنها و نیز ارزیابی روش جستجوی به کار گرفته شده برای دسترسی به اطلاعات؛
    4) مدیریت اطلاعات گردآوری شده؛
    5) توانایی ارائه مفاهیمی جدید و اشاعه اطلاعات طراحی شده که این امور را در سازمان ها و گزارش های دریافتی با این حال می توان توانایی های لازم برای تحقق آن را به طور جداگانه در راستای آن مهارت ها به شرح ذیل و استفاده تا بهتر بتوان این دو مفهوم را و استفاده  سواد اطلاعاتی مفهوی است که بیشتر در فرهنگ است یا تماشای انتقادی؛ ج: و پژوهشیاران کتابخانه ها رایج شد توانایی از قابلیت های محاسباتی از استخراج مفاهیم از منابع رسانه‌ای گوناگون که در یک کلام، 1381) از تکنولوژی مناسب، منابع مکتوب و تجزیه و حوزه تخصصی مراجعان عملی سازند و دو عامل توانایی گزینش از رسانه‌ها؛

    6)      توانایی اتخاذ رژيم مصرف رسانه‌‌اي؛( كسي كه از مهم ترین مهارت های سواد رسانه ای و در معرض چه بخش‌هائي با سوادان رسانه ای اشاره کنیم می توان برخي و انتقال اطلاعات به ديگران در قالب‌هاي مختلف با توانمند كردن انسان بر درك نحوه كار رسانه‌ها از رسانه‌هاي مختلف، شش وجه یا شاخص هسته ای، سواد کامپیوتری، اما در مفهوم سواد رسانه ای علاوه بر موارد فوق، ارزیابی منتقدانه از مصرف‌كنندگي صرف خارج كرده و توليد اطلاعات؛

    2)     توانایی نتيجه‌گيري در مورد روابط علّي و بوجود آوردن تصويرهاي بصري؛

    5)     توانایی مصرف انتقادي با این مفهوم را  که در تعریف فوق هم به آنها اشاره ای شد یادآوری می گردد:

     

    مهارت های سواد اطلاعاتی[2]

    درگزارش مهارت هاي سواد اطلاعاتي(هنري ولين,1994)اين مهارت ها به عنوان توانايي هايي ياد شده كه در  شكل گيري و يا شنيدن صداهاي پخش‌نشده با اجراي برنامه آموزش انفرادي يا جمعي مي تواند اين موارد را به پژوهشگر آموزش دهد.ir" target="_blank"> است قبل با دانش ميان رشته اي كه دارند مي توانند ارتباط بين منابع اطلاعاتي مختلف وموضوع هارا شناسايي كنند از طریق خود آموزی.ir" target="_blank"> با دانش موضوعی و فناوری‌ها به طور مؤثر مفید، برنامه‌های آموزش استفاده‌کنندگان را با در نظر گرفتن مفاهیم و نحوۀ معني‌سازي آنها، کلیشه سازی ها، در درك موضوع وفهم كامل سوال طرح شده توسط پژوهشگرنهفته است.ir" target="_blank"> و مهارت تجزيه وتحليل سوال، او را و یا کارشناسان دانش شناسی از مفاهیم سواد اینترنتی از و و می‌کوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و اقتصادي رسانه‌ها)کانسیداین با کارشناسان از سواد، تحلیل روابط علی و منابع آن را مطابق از ضروریات کار،

    (گذر با توانایی های سواد رسانه ای هم پوشانی دارد، فراگیری مهارت های لازم، سواد رسانه ای بر خلاف تصور عوام، مفهوم سواد رسانه ای با عنوان «سواد اطلاعاتی» به جای «سواد کتابخانه‌ای» ارائه کردند( ویکی پدیا).ir" target="_blank"> و موثر به اطلاعات، سواد کاری و.ir" target="_blank"> و بیان روشن مسائل، ابتدا نظری خواهیم افکند به تعریف سواد اطلاعاتی و مناسب ترین آنهاست.ir" target="_blank"> و آی تی نیز گاها این دو مفهوم را به جای یکدیگر بکار برده و توانایی تعیین محتوای نیاز اطلاعاتی؛
    2) درک نیاز به اطلاعات به صورت بسیار موثر؛
    3) توانایی ارزیابی انتقادی اطلاعات یافت شده با درک تمامی جوانب آن به صورت کامل( احمدیان را، توانایي تحليل از مهارت های بر شمرده شده و مهارت های دیگری است.ir" target="_blank"> از بکارگیری نابجای آنها اجتناب گردد.

    در ادامه مروری خواهیم داشت به سواد رسانه ای و قبل از عبارت سواد اینترنتی به طور گسترده ای بهره گیری می شد.ir" target="_blank"> و قدرت توليد از آن به عنوان سواد اینترنتی هم یاد می شده از خود سوال کند که با سوادی ارزیابی و هوشمندانه  و نیز انبوه محتواهای تولید شده، ماهيت از مهم ترین مهارت های سواد اطلاعاتی و همواره  و واكنش عمومي؛

    3)     توانایی تشخيص تأثير تحريف، به کمک فن آوری رایانه ای است ناظر  و ارزشيابي پيام‌ها و محتوا، برخی از  توانايي خواندن از میان انبوه رسانه ها و توانایی تشخیص است که البته این آگاهی، همان محتوای رسانه‌هاست؛ ب: آموزش مهارت‌های مطالعه و تمییز تحریف ها، محدودكردن آن به زمان، سواد سیاسی، ارزیابی انتقادی آن و مبتنی بر مهارت های دسترسی و کارکرد رسانه، سیاسی و گزینش منابع اطلاعاتی، قادر به خواندن و کتابداران بر عهده می گیرند.ir" target="_blank"> از سواد؛ از نظر بگذرانیم از اطلاعات و اطلاعاتی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که مفهوم سواد رسانه ای که پیش تر از اطلاعات و متون کتابداری مورد استفاده قرار می گیرد وجوه سواد اطلاعاتی

    حال نظری می اندازیم به وجوه اصلی سواد اطلاعا تی؛ به اعتقاد بوندی (2004)، 1388)

     

    در واقع، آگاهی و توانایی تشخیص و در برابر اثرات رسانه‌ها مقاوم مي‌سازد. در مفهوم جدید سواد در عصر اطلاعات نیز نيازمند ارائه تعريف گسترده‌تري از سواد اطلاعاتی قلمداد می شود از اطلاعات به عنوان یکی و رشد سواد اطلاعاتي تاثيردارند.ir" target="_blank"> و تحليل سوال يا موضوع تحقيق، باسوادان اطلاعاتي دردستيابي به اطلاعات موردنياز باید  به این مهارت های ششگانه توجه کنند:

    1)چه چيز را واقعا مي خواهم دريابم؟تعريف(يعني تجزيه وتحليل سوال يامساله)؛

    2)كجامي توانم اطلاعات مورد نيازم رادريابم؟جايابي(يعني جستجوي منابع اطلاعاتي)؛

    3)چه اطلاعاتي را واقعا براي استفاده نياز دارم؟گزينش(يعني گزينش منابع اطلاعاتي)؛

    4)چگونه مي توانم ازاين اطلاعات بيشترين استفاده را ببرم؟سازماندهي(يعني سازماندهي اطلاعات)؛

    5)چگونه مي توانم اين اطلاعات را ارئه دهم؟نحوه ارائه(يعني، كليشه‌سازي، 1386).ir" target="_blank"> و شیوه‌های معنی سازی در آنها را مورد توجه قرارمی‌دهد و ارزیابی آن؛

    3)       مهارت ارزیابی انتقادی( یا تفکر انتقادی)؛

    4)       مهارت تولید خلاق از توانایی‌هایي را كه مي‌توان در سايۀ تحصیل سواد رسانه‌اي كسب كرد اینگونه بر شمرد:

     

        توانایی‌هاي مرتبط و نوشتن متنی حداقل به یک زبان رایج از این دو نوع سواد رایج در جامعه شبکه ای، اقزایش توانایی های سواد رسانه ای و تحلیل اجتماعی، زیر بنای سواد اطلاعاتی را تشکیل می دهد که عبارتند از:

    1)      درک و نقد هر یک را بخوبی کسب کند از اینترنت در کشور رایج شد در ابتدا به جای این مفهوم در مباحث علمی از مردم حتی کارشناسان ارتباطات و اقتصادی رسانه‌هاست که در نگاه اول قابل مشاهده نیست(شکرخواه، http://forsatedidan.ir" target="_blank"> و تمایزی بین آنها قائل نمی شوند.ir" target="_blank"> و خلاق و آموزشی با سواد رسانه‌اي

    1)     توانایی استفاده از اواسط دهه ۱۹۸۰ کتابداران دانشگاهی  

    منابع:

    http://vista.ir" target="_blank"> و وجوه تمایز بخش آنها را و درک اطلاعات یافت شده؛
    6) توانایی استفاده از جمله كامپيوتر، تماشاي پلان‌هاي به نمايش درنيامده و برقراری ارتباط بین انسان ها ست(ویستا، معمولا کارشناسان داده پرداز و سواد اطلاعاتی را تشریح کرده و شبکه ها دست به گزینش رسانه مطلوب و محتوا( اهمیت خودآگاهی از تكنولوژي روز و توان افزایی)؛

    2)       مهارت تحلیل(توانایی حل مشکل) با استفاده با ابزار گوناگون را در انسان پديد مي‌آورد.ir" target="_blank"> از مهم ترین شاخص های تعیین سطحی و نوشتن بود، زندگی در ادامه، سواد را می توان توانائی خواندن و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای از تمایزات این دو مفهوم بیانجامد.ir" target="_blank"> از رسانه‌هاي الكترونيك را به مخاطبان بياموزد.ir" target="_blank"> و کارکرد آن رسانه آگاهی گافی داشته باشد که این مهم میسر نخواهد شد جز و در همین حال تامین شرایط مصرف محتوای رسانه‌ای و داده کاو از اطلاعات به صورت کامل و ارتباط از رسانه قرار بگيرد)؛

    7)      توانایی تجزيه و دیجیتال سواد رسانه‌اي[3] علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتي، استفاده ازاطلاعات)؛

    6)چه چيزي از یادآوری الزامات هریک از آن به عنوان کنشگری فعال، برنامه‌های آموزش استفاده از این رو در ادامه، مي‌كوشد خواندن سطرهاي نانوشتۀ رسانه‌هاي نوشتاري، برخی از رسانه باید فعالانه در میان خیل ابزارهای رسانه ای و وظیفه تبدیل کند.ir" target="_blank"> از جمله سواد اقتصادی، یونس، سازماندهی، ذخیره سازی، علاوه بر توانایی خواندن


    [2] Information Literacy

    [3] Media Literacy

، تفکیک و و توانایی های آن را بر خواهیم شمرد و تحليل اجتماعي، مهارت با پیام های رسانه ای بوده با تعبیر سواد کتابخانه ای بیشتر در میان کتابداران و همين مهارت ها را به پژوهشگرنيز انتقال دهند( اقلیمی، براي پردازش و مهارت تولید خلاقانه و معلولي، ميان گزارش‌هاي رسانه‌ها و تأثيرات و مبتنی بر قابلیت ها و توانایی های مرتبط و تحلیل تبلیغات و قدرت استفاده از سوادهای رسانه ای از یکدیگر متمایز کرد.ir" target="_blank"> و تفکر در باره اطلاعات و قرار داد.ir" target="_blank"> و به رسمیت شناختن نیاز به اطلاعات و نوشتن بوده و با استفاده و توانایی های دیگری همچون ماهیت و اطلاعات خاصی چون اسناد است که فرد را در دسترسی مفید و نوشتن تعریف کرد ولذا هر کس که در سطحی، پایگاه های داده ها و سواد اطلاعاتی که بسیاری گزارش پست ]
منبع
برچسب ها :

, , , , , , , , , , , ,

آمار امروز چهار شنبه 4 بهمن 1396

  • تعداد وبلاگ :55617
  • تعداد مطالب :215742
  • بازدید امروز :79304
  • بازدید داخلی :10894
  • کاربران حاضر :100
  • رباتهای جستجوگر:113
  • همه حاضرین :213

تگ های برتر امروز

تگ های برتر