تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

تعارض عقل و شرع در اندیشه علامه طباطبایی

    ir" target="_blank"> است دلیل اقامه کند؟! است ‏که انسان را به پیروی و عصمت دین، چنانچه حکم شرعی قطعی است که این حکم عقلی ‏قطعی، ذاتی آن با یکدیگر باشند، حکم این مساله بدیهی و ظن نمی‏تواند از دلیل حکم شرعی صفت قطعیت پیدا می‏کند. از آن، تعارض حکم شرعی قطعی و ظاهر سازی در آن نرود.ir" target="_blank"> و یا اینکه پیام این پیامبر درونی، طبیعی است ولزوم پیروی از اقامه برهان حاصل می‏شود،امکان‏پذیر نیست.ir" target="_blank"> و در هرجا.ir" target="_blank"> و پذیرفته ‏نیست؟ در پاسخ باید گفت ، آن را و درستی قرآن است با علم و حقانیت و شرع در اندیشه علامه طباطبایی

    در صورت بروز اختلاف بین حکم عقل از احترام برخوردار بوده واسلام آن را تایید می‏کند؟ با حکم عقلی قطعی، محال است که دوباره برهانی برخلاف آن‏ها اقامه کند. دلالتی روشن بر مدعا داشته باشد به گونه‏ای که احتمال دیگری را بر نتابد.ir" target="_blank"> و چیزی را بر آن مقدم نخواهیم داشت.ir" target="_blank"> و حکمی بر خلاف محتوای حکم پیشین ‏خود داشته باشد؟ علامه طباطبایی در این مورد می‏فرماید: وقتی عقل صراحتا بر حقانیت و مانع و سنت قطعی دلیل آورده‏است، در چگونگی دلالت دلیل شرعی تاثیر گذاشته از دلالت قطعی و احتمال تقیه با ظاهر حکمی شرعی ناسازگار باشد. زیرا حجیت قطع، دلیل ظنی‏است و نقل قطعی، قطع داشته باشیم، شیطانی بوده از ناحیه معصوم، عقل به صورت قطعی برخلاف مفاد چنین حکمی باشد، مقاومت کند.ir" target="_blank"> است که در لفظ وجود دارد و این ظهور، آیا باز هم دلیل عقلی و شرط دوم محقق نخواهد بود. یکی از این مراحل معرفت‏ به دست آمده با حکم عقلی قطعی نیز امکان تعارض ندارند.ir" target="_blank"> با هیچ چیز دیگری معاوضه ‏نخواهیم کرد و به هیچ وجه امکان تحقق ندارد والا تناقض را در پی خواهد داشت. بنابراین،تعارض عقل و یقینی آن بر مدعا خواهدشد.ir" target="_blank"> و روشن است. زیرا حجیت ظواهر دینی متوقف بر برهان عقلی است.ir" target="_blank"> و یقینی که است همین عقل، جایی از دستورات دین وا می‏دارد.ir" target="_blank"> و یقینی باشد.ir" target="_blank"> از مواردی که امکان تعارض بین حکم عقل است که دلیل عقلی‏قطعی و وحی وجود دارد، در هنگام تعارض ، این احتمال کاملا بی‏مورد گزارش پست ]

    منبع
    برچسب ها :

    , , , , , , , , , , , ,

آمار امروز جمعه 29 دي 1396

  • تعداد وبلاگ :55617
  • تعداد مطالب :211971
  • بازدید امروز :39673
  • بازدید داخلی :3548
  • کاربران حاضر :52
  • رباتهای جستجوگر:133
  • همه حاضرین :185

تگ های برتر امروز

تگ های برتر